Kun kirjallisuuden Nobel-palkinto tänä vuonna myönnettiin Alice
Munrolle, niin monen kirjallisuutta ihan aktiivisesti seuraavankin ensimmäinen
kysymys lieni ”Who the fuck is Alice?”. Syy siihen on selvä; nykyaikana, jolloin
kirjailijoiden tulisi olla julkisuudessa viihtyviä rokkitähtä ja ehtymättömiä
mielipideautomaatteja, on tämä kahdeksankymppinen syrjäänvertäytyvä ja
julkisuutta kaihtava kanadalaismummeli melko outo lintu. Munron voitto taisi
tulla melkoisena yllätyksenä suomalaiskustantajallekin, sillä Tammella tuli
kova hoppu ottaa kirjailijan kahdeksasta suomennetusta teoksesta lisäpainoksia.
Digitaalisten lukulaitteiden ja tablettitietokoneiden
valtakausi on vasta aluillaan, mutta
painetun kirjan kuolemasta on puhuttu jo pitkään. Ensimmäisiä
digivallankumouksen kirjallisia uhreja lienivät vanhanmalliset roolipelit.
Jokainen 70-luvulla syntynyt (mies) on varmaankin jossain vaiheessa nuoruuttaan
tutustunut Dungeons & Dragonsiin. Toisille pelit jäivät yhteen kokeiluun,
toiset fantasiamaailma vei vuosiksi mukanaan. 90-luvulle tultaessa
tietokonepelit alkoivat tunkea yhä enemmän ja enemmän perinteisten nopilla,
kynällä ja paperilla pelattavien tonteille, kunnes 2000-luvulla syrjäyttivät ne
lähes kokonaan.
Lähes, mutta ei kokonaan. Nykyisten kolme- ja
neljäkymppisten Gary Gygaxin luomusten parissa kasvaneiden keskuudessa vanhanmallinen pelaaminen elää
vielä. Eikä vain elä, vaan kokee uutta renessanssiaan. Tästä loistavana
esimerkkinä on Mike Pohjolan lanseeraama Myrskyn sankarit – Suurkuninkaan miekka –roolipeli,
joka palauttaa fantasiapelaamisen alkujuurilleen. Tämä joukkorahoituksella kasattu peli ’ketteryysarvoineen’,
’älybonuksineen’ sekä ’magiapisteineen’ herättää vanhassa luolamestarissa
väkisinkin nostalgisia muistoja. Mikelle ja Myrskyn sankareille nostan
lasillisen hyvää irlantilaista viskiä. Ja kun suljen silmäni, voin kuulla
peikkojen kiljunnan kaikuvan luolaston uumenista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti